Czy wymiana oleju w skrzyni biegow jest szkodliwa dla uszczelnień?

A

Anonymous

Gość
lukaszewski napisał:
Dodano po 29 sekundach:
hexx napisał:
W skrajnych przypadkach wymiana oleju może zaszkodzić... na przykład w manualnej skrzyni biegów.
Zaszkodzić, to może złe słowo.. ale narazić na spore koszty to na pewno.
coooo? bo? ...
Boooo...
jak olej jest długo nie zmieniany w skrzyni manualnej, to jego nagar osiada na elastomerach uszczelniaczy.
W efekcie elastomery bez dostępu do oleju tracą swoją elastyczność i twardnieją. Kiedy zalejesz nowy olej, on zaczyna płukać te osady.. i skrzynia zaczyna przeciekać... bo elastomery są twarde i nie trzymają szczelności.

Efekt.. trzeba wyjmować skrzynie i wymieniać uszczelnienia

To teraz dowiedź się jaki jest koszt zrobienia tego na przykład... w Oplu Vivaro.
Koszt uszczelnień to jakieś 50 PLN za komplet. Reszta liczy się w tysiącach PLN.
 

lukaszewski

Użytkownik
Samochód
BMW E90 330i LCI N53B30
Ja zawsze olej wymieniałem, nie wiem ile musiałoby być przebiegu, żeby zaszło to, o czym piszesz. Zlalem w swoim samochodzie olej po 100tys i był ciemny. Przy 100tys na Fuchs Titan Sintofluid, brak różnicy :) nie wiem ile skrzynia by musiała mieć nalatane
 

poziom1989

Moderator globalny
Lokalizacja
Niemcy
Jezeli chodzi o oleje do skrzyn biegow, to mamy w duzej mierze oleje mineralne lub na PAO.

Tam z reguly nie sa osiagane wysokie temperatury, wiec jezeli ktos stosuje olej pelno syntetyczny, to nie ma prawa. Tym bardziej jak mamy olej 100% PAO (przy kontakcie z wieloma rodzajami uszczelnien dochodzi do zmiejszenia objetosci) to sa dodawane male ilosci Estrow lub po prostu roznego rodzaju dodatki, aby utrzymac uszczelnienia w dobrym stanie. Takze ja sie z tym nie spotkalem, zeby byly podobne problemy. Po za tym, nie jestem przekonany, ze takie oleje zawieraja duze ilosci detergentow. Tam jest priorytet na P oraz B.
 

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4
hexx napisał:
jak olej jest długo nie zmieniany w skrzyni manualnej, to jego nagar osiada na elastomerach uszczelniaczy.
W efekcie elastomery bez dostępu do oleju tracą swoją elastyczność i twardnieją. Kiedy zalejesz nowy olej, on zaczyna płukać te osady.. i skrzynia zaczyna przeciekać... bo elastomery są twarde i nie trzymają szczelności.
Powiem tak - zgodzę się, jeśli olej jest zaprojektowany na "wieczną niewymianę", wraz ze wszystkimi uszczelnieniami, które są zaprojektowane tak, aby ulegać samodoskonaleniu przy degradacji materiałów [nie wiem, czy w ogóle takie coś istnieje...]. Tam Ci się rozcieknie połączenie skrzyni z blokiem co najwyżej, oraz w skrajnych przypadkach na półosiach.

Olej zmieniałem w swoim samochodzie obecnym, poprzednim i właściwie to nic się nie stało. Miałem raz stracha, że popuściło po wymianie uszczelnienie skrzynia-blok, ale to po prostu była plama po osiadłym oleju na "półce" pod korkiem wlewu. Kto ma JR-5, ten wie :p Rozmazany był ślad na osłonie silnika, który nigdy nie wrócił.

Druga kwestia - prędzej zaszkodzisz właśnie automatowi, niż manualnej skrzyni niezmienianiem oleju. Stąd właśnie wzięły się mity o awaryjności automatów. Ludzie myśleli, że nie zmienia się oleju, jak w manualu i zdziwko, że skrzynia w V6, czy innym 2.0T posypała się po 100 tysiącach przebiegu [często nawet wcześniej]

Mogę się mylić, ale takie oleje do skrzyń, to są w większości minerały, które dobrze współpracują z uszczelnieniami.

Idąc dalej tym tropem - pierwsze, co pomyślałem po przeczytaniu tego, co napisałeś to temat o płukankach - nie stosuję, bo się silnik rozcieknie i kompresja uleci :D
 

cytrynowiec

Ojciec założyciel
Samochód
Octavia III TSI CZDA
W skrzyniach manualnych to raczej łożyska i synchronizatory są narażone jeżeli nie zmieniasz oleju, ale...faktycznie w niektórych markach o tym mowy nie ma, ale np. w Hondzie w manulau jest obowiązkowa zmiana po 120 kkm i tylko na ichni MTF. W Skodzie info brak, ale ten oem to pomyłka (problemy z wrzucaniem biegów, redukcją, wycie skrzyni) i po 60 kkm zmieniłem (nastąpiła znaczna poprawa we wszystkich aspektach) i po następnych 60 kkm znowu i jest jeszcze lepiej.
Ja wiem że reklama ale imho przekaz z sensem: https://www.youtube.com/watch?v=UZ-m2_N25dY
 

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4
poziom1989 napisał:
W manualnej skrzyni biegow zalecam wymiane co ok. 80 000- 100 000 km. Ale rowniez zalezy od eksploatacji, jak auto o zacieciu sportowym, to warto skrocic interwal.
Mam Renault, które słynie z niezbyt precyzyjnych skrzyń i pomimo sporadycznego użytkowania w mieście, zamierzam trzymać się interwału 40 tysięcy. Szczególnie, że sam sobie zmieniam olej, więc nie jest to żaden problem dla mnie.

Dodano po 1 minucie 55 sekundach:
No i co zauważyłem- po zmianie od razu lepiej skrzynia chodzi na zimno, natomiast po około 5-8 tysięcy już nawet lepiej chodzi na ciepło. Miałem problemy z wrzuceniem wstecznego, sporadycznie, ale były. Po zmianie oleju, chyba raz, lub dwa razy taki problem się zdarzył.
 
A

Anonymous

Gość
Zielony34 napisał:
Powiem tak - zgodzę się, jeśli olej jest zaprojektowany na "wieczną niewymianę"(...)
Czyli dokładnie tak jak w większości aut ze zwykłą przekładnią manualną :mrgreen:
Zadzwoń do ASO grupy VW i zapytaj przy jakim przebiegu wymienić olej w skrzyni..... co odpowiedzą ?
Że producent nie przewidział wymiany (a w okresie gwarancji się nie zepsuje)... i to wystarczy właścicielowi.
 

Binas96

Użytkownik
Lokalizacja
Łódzkie
Samochód
Renault Espace III 3.0v6 / Fiat Seicento 1.1 MPI
Skrzynia 4HP20 daję like i aż jej sie cieszą elektrozawory :D
Olej co 40-50 tyś, drugi raz skrzyni kupować nie będę .
Wpadł LM ATF
 

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4
hexx napisał:
Czyli dokładnie tak jak w większości aut ze zwykłą przekładnią manualną :mrgreen:
Zadzwoń do ASO grupy VW i zapytaj przy jakim przebiegu wymienić olej w skrzyni..... co odpowiedzą ?
Że producent nie przewidział wymiany (a w okresie gwarancji się nie zepsuje)... i to wystarczy właścicielowi.
ale ja doskonale wiem, że praktycznie każde ASO tak powie. To jest forum na którym ludzie mają na tyle zdrowego rozsądku i wiedzy, żeby nie kierować się zaleceniami producenta we wszystkich kwestiach.

świeży olej w skrzyni nie spowoduje degradacji uszczelnień.
 

Michu

Użytkownik
Samochód
-BMW e90
Teraz w ASO już też zalecają wymianę w automatach, przynajmniej w niektórych markach :D
 

JanB

Użytkownik
Potwierdzam, byłem wczoraj w ASO Honda Karlik w Poznaniu i serwisant sam mi zwrócił uwagę, że podczas następnego serwisu trzeba zmienić olej w automacie.
 

Robert1

Ojciec założyciel
Samochód
-VW Polo 1.4 TDI PD 75
Wymieniałem olej w skrzyni w starym VW Polo(2005 r TDI) po 120 tyś,o dziwo olej który był w skrzyni nie wyglądał żle,ale na nowym oleju skrzynia chodziła sprawniej,po kilku tygodniach dodałem Xado do skrzyń manualnych i sprawność przekładni jeszcze bardziej się wygładziła.Uszczelki całe nic się nie stało,przecieków brak.
 
A

Anonymous

Gość
Zielony34 napisał:
świeży olej w skrzyni nie spowoduje degradacji uszczelnień.
bo nie olej to powoduje ale brak dostępu do niego przez zanieczyszczenia jakie się osadzają na elastomerach
 

Kozenko

Użytkownik
Samochód
BMW F31, 320d (N47) 2013, BMW F20 118d (B47) 2017
U mnie w BMW olej w skrzyni manualnej wymieniłem przy przebiegu 240 tys km.
Prawdopodobnie byłem pierwszym właścicielem który wymienił w tym BMW olej w skrzyni.
Mechanik powiedział, że przepracowany - cokolwiek to znaczy.

Od wymiany zrobiłem ok 12 tys km.
Różnice przed/po wymianie - brak.
Wycieki - brak.
Wymieniłem dla świętego spokoju, zalane olejem oryginalnym BMW.

Automaty inna bajka.
Jeśli bym posiadał wymieniałbym nie rzadziej niż co 50 tys km.
 

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4

feecle

Użytkownik
Samochód
Lexus GS430
hexx napisał:
Zielony34 napisał:
świeży olej w skrzyni nie spowoduje degradacji uszczelnień.
bo nie olej to powoduje ale brak dostępu do niego przez zanieczyszczenia jakie się osadzają na elastomerach
A te zanieczyszczenia skąd tam się zbierają? Może przypadkiem przez brak wymian oleju?
 
A

Anonymous

Gość
feecle napisał:
A te zanieczyszczenia skąd tam się zbierają? Może przypadkiem przez brak wymian oleju?
ogólnie przez degradacje oleju

Jeszcze raz...
Te zanieczyszczenia jakie powstają po degradacji oleju w skrzyni osiadają na elastomerach/uszczelnieniach.
Te uszczelnienia by były elastyczne muszą miec kontakt z olejem który nazwijmy to "nawilża je". Jeżeli nie mają kontaktu z tym "nawilżaniem" bo są zaklejone osadami, to pod samym wpływem temperatury zaczynają twardnieć i przestają być elastyczne... a jak nie są elastyczne, i zalejesz świeży olej, który wypłucze te zanieczyszczenia jakie są na nich osadzone..... to zaczynają przepuszczać olej.
 

Kozenko

Użytkownik
Samochód
BMW F31, 320d (N47) 2013, BMW F20 118d (B47) 2017
Top