PMO 5w30 C3

mariusz.pasterski

Użytkownik
Samochód
-BMW e60 3.0 PB
Witam, dla zaspokojenia własnej ciekawości wysłałem do Polarisa olej ze swojego silnika PMO 5w30 C3 ;) Z danych które są istotne to:

Auto: BMW e60 3 litrowa benzyna
Paliwo: LPG (+benzyna tylko na rozruch)
Przebieg na oleju: 19 tysięcy km (wiem, że dużo, zawsze wymieniam co 10 tys, ale nie było jakoś kiedy tego oleju wymienić i tak wyszło)
Dolewki: 0,5 Litra dolane, niby te silniki lubią olej, ale u mnie wszystko w normie, taki dodatek oleju to nie dodatek
Czas pracy silnika na oleju: około 500 godzin (średnia prędkość to 40km/h)
poprzedni olej: nie jestem pewny bo auto mam rok ale chyba właściciel lał Fuscha 5w40
styl jazdy: różny, czasami spokojny, a czasami nie schodzi z czerwonego pola :D






Mój komentarz: Uważam, że aby porównać jak spisuje sie olej trzeba by zestawić go z innym olejem, ale koniecznie w takim samym silniku. Na niemieckim oil- clubie znalałem analizę dla oleju 5w30 C3 (fusch) i tego samego silnika i porównując ją z moją analizą stwierdzam, że PMO poradziło sobie zaskakujaco dobrze jak na taki przebieg. Trochę TBN już niski, ale zakładają, ze to prawie 20 tysiecy na gazie(gdzie LPG mocno zakwasza) i ze średnią prędkością ok.40 km/h to spodziewałem się, że TBN będzie bliski 0 :D

Zrobiłem analizę w sumie dla własnej ciekawości ( i dla kolegów z forum BMW, ale co mi zależy wrzucić też to tutaj ;) Niedługo moja dziewczyna wymienia w swoim aucie olej (5w40) więc jak nie zapomne to też podrzucę olej na analizę.
 

mariusz.pasterski

Użytkownik
Samochód
-BMW e60 3.0 PB
poziom1989 napisał:
Uwzględniając Twoją analizę.
No to na podstawie swojej analizy widzę, że jest ok, ale myślałem, że odniesienie się do tego samego silnika da jeszcze większą jasność ;)


A co do 500 godzin i przebiegu 19 tysięcy wiem, ze mocno przegiąłem i z reguły nie robię takich przebiegów na oleju, ale jak widać tragedii nie ma, przynajmniej ja jestem zadowolony z tych parametrów oleju jak na taki przebieg ;)
 

lukaszewski

Użytkownik
Samochód
BMW E90 330i LCI N53B30
Jaki silnik 3l? Bo było ich kilka. Z tego co kojarzę m54b30, N52B30 i n53b30
 

PMO

Użytkownik
Samochód
-
[mention]mariusz.pasterski[/mention] możemy wykorzystać tę analizę w swoich materiałach i wrzucić to do naszego archiwum olejów przepracowanych? Bardzo cenimy sobie takie informację i chętnie to wykorzystujemy :)

Co do samej analizy to,

olej dał radę, niski TBN tak jak wspomniałeś związany jest z paliwem na którym jeździsz. LPG ma normę siarki około 5 razy wyższą od benzyny, (zawartość siarki w LPG dochodzi aż do 50 ppm). W tym przypadku olej zakwasza się znacznie szybciej, przy jeździe na gazie radzimy wymieniać olej częściej niż co 19 tysięcy kilometrów(chociaż co 10 tysięcy). Tak jak wspomniałeś TBN po takim przebiegu na gazie i tak jest w porządu, trudno spodziewać się tutaj lepszego wyniku. Szkoda, że nie ma wartości TAN, ona mogłaby wnieść sporo informacji na temat zakwaszenia.

Jeśli chodzi o zawartość glinu to pochodzi ona zapewne ze skrzyni korbowej, która w BMW często jest aluminiowa. Co nie zmienia faktu, że zużycie elementów silnika jak na taki przebieg na jednym oleju jest niewielkie. :)
 
Top