PMO Racing 5W50 (Alfa 156 2.5 V6)

Kacper_96

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V 192KM
Witam, dzisiaj przyszły wyniki oleju przepracowanego PMO 5W50, myślę że tragedii nie ma, parametry lepkości nie odbiegają od karty przedstawionej przez producenta.
TBN poszło w dół (w karcie 10.3 mgKOH/g) co mnie nie dziwi miałem mocno brudny silnik wewnątrz co widać z resztą było na zdjęciach z silników otwartych.

Laboratorium zaznaczyło utlenianie na żółto (stawiam na wysokie temperatury/brak chłodnicy oleju), prosiłbym was obeznanych kolegów o jakiś komentarz co do tego, oraz co do liczby kwasowej.
Oraz o komentarz ogólny nie jestem jeszcze aż tak mocno obeznany i mogłem coś źle zinterpretować albo w ogóle.

Co do potasu silnik 2.5 V6 w Alfie nie posiada chłodnicy oleju jest tylko wymiennik ciepła, więc jeżeli ten parametr by się pogorszył to tam bym myślę w pierwszej kolejności szukał.
Płynu chłodniczego troszkę ubyło od czasu kiedy był robiony rozrząd wraz z pompą wody ale to było raptem tyle co od max do min, stawiałbym bardziej na to że się odpowietrzyło, aczkolwiek przykuję uwagę jak się będzie działo z płynem.
Aczkolwiek w płynie chłodniczym nie widać żadnych niepokojących symptomów, jest różowy jak w dniu zalewania.

Z racji katalizatorów zaraz na kolektorach wydechowych, szczególnie na prawej głowicy potrafi się pokazać zdecydowana temperatura (chociaż żadnych czujników nie mam ale to tak z logicznego punktu widzenia, prawa głowica to głowica przy grodzi kabiny, silnik jest poprzecznie, nazewnictwo głowic zostało z układu wzdłużnego) więc to mogła by być ewentualna głowica na której może tfu tfu nadciągać upg.

diagnoza.png


Tu przedstawiam warunki jakie zaistniały od zalania oleju do dnia pobrania i wysłania:

Bez tytułu.png
 

SACZI

Użytkownik
Samochód
Astra K
Zużyciówka bdb.
14Fe i 3Cu, to tyle, co nic.
Moim zdaniem 10 tys km ten olej wytrzyma i nie ma potrzeby wcześniejszej wymiany.
 

murgos

Użytkownik
Samochód
FCA & スバル
Wyniki nie wskazują wg mnie na nic wymagającego nagłej reakcji.

BN nie jest niski.
Olej ma jeszcze zapas na radzenie sobie z kwaśnymi substancjami.

Lepkość lekko spadła, najprawdopodobniej przez widoczną zawartość paliwa.

Poziom oksydacji masz zaznaczony, gdyż wartość kwalifikuje się do takiego oznaczenia.
Wpływ na to ma też fakt braku informacji o wartości tego parametru w czystym oleju i braku możliwości odniesienia się do niej, tak więc wskazanie analityka jest takie a nie inne.

Zawartość potasu i sodu wskazuje na konieczność zwrócenia uwagi na układ chłodzenia.
Stosowałeś dodatkowy środek chemiczny. W sumie czytając opis nie wiem ,której wymiany dotyczył, nie patrzyłem też na jego skład.
Jeśli to było przy poprzedniej zmianie, może jest to jakiś dodatkowy ślad do sprawdzenia.
Temat do obserwacji i znalezienia przyczyny.
Wg mnie, jeśli masz faktycznie przeciek płynu, unikałbym olejów i środków wpływających na wyniki w tym zakresie, aby ułatwić sobie monitorowanie tego tematu.

Co do wartości metali zużyciowych, nie znam charakterystyki tego silnika, wiec ciężko się odnieść, czy są to wartości standardowe dla tej jednostki czy nie. Niemniej jesteś poniżej typowych poziomów alarmowych.

To tak w paru słowach ;)
 
Last edited:

Kacper_96

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V 192KM
@murgos płukanka była stosowana bezpośrednio przed wlaniem teraz tego oleju który pobierał do analizy czyli zalałem płukankę, auto popracowało, spuściłem olej, wymieniłem filtr i zalałem świeżą oliwę.
Poza tym nie były stosowane w czasie eksploatacji aktualnego oleju żadne inne chemikalia
 

murgos

Użytkownik
Samochód
FCA & スバル
Dzięki za wyjaśnienie.
Nie znam składu tamtej substancji i jaki zostawia obraz. W mojej opinii, w przypadku chęci śledzenia tych parametrów, warto znać wskazania pierwiastków świeżej próbki i nie stosować żadnych dodatkowych substancji chemicznych aby ułatwić ten proces.
Oczywiście wybór kierunku w jakim pójdziesz należy do Ciebie.
Może ktoś z grona obserwujących ma rozeznanie, czy śladowe pozostałości po płukaniu tym środkiem mogą zostawić taki obraz czy nie i rozwieje moje rozważania w tym zakresie.
 

cytrynowiec

Ojciec założyciel
Samochód
Octavia III TSI CZDA
No właśnie nie ma odniesienia do VOA tego oleju, ale efekt utleniania może być pochodną baz olejowych - estrów - pamiętam że coś PMO o tym wspominało. Imho oprócz tego płynu (jakby nie patrzeć na silnik) analiza jest dobra i mimo zawartości paliwa olej specjalnie nie spadł lepkością - w granicach tolerancji ( nowa wg dokumentu stąd http://cdn.shop.codarius.com:59000/pmo/PROFESSIONAL MOTOR OIL RACING 5W50 nowy2.pdf).
 

Kacper_96

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V 192KM
To chyba trzeba zadać pytanie do @wlyszkow, korzystałem z usługi badania oleju u Archoil i widzę że np nie ma podanego producenta oleju mimo iż taką informację zamieściłem w przesyłce, zresztą informacje na zdjęciu pochodzą z kartki dołączonej do przesyłki.
Jak rozumiem Archoil pewnych informacji nie przekazuje laboratorium czy laboratorium nie bierze ich pod uwagę? A może było to właśnie nie jasno napisane tak jak @murgos nie do końca zrozumiał
 

murgos

Użytkownik
Samochód
FCA & スバル
Zgadzam się z tym co pisze @cytrynowiec co do oceny całości.
Przy Twojej charakterystyce jazdy, brak śladu Al, Cr przy tej dokładności pomiaru wg mnie wskazuje, że olej dobrze sobie poradził.
Efektów utleniania nie widać jakoś specjalnie po innych parametrach.
 

Binas96

Użytkownik
Lokalizacja
Łódzkie
Samochód
Renault Espace III 3.0v6 / Fiat Seicento 1.1 MPI
No to niech poprawią skoro przeoczyli ;)
 

Kacper_96

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V 192KM
Dzisiaj rano otrzymałem od Archoil analizę uzupełnioną o nazwę oleju, oraz zmieniony komentarz więc przekazuję :)
Wielkie dzięki za tą drobną korektę
analizav2.png
 
Top