Zbieramy na analizę Orlen Platinum Classic 5W-40, do porównania z wynikami analizy Lotosa (poniżej link do analizy). Chętnych nas wesprzeć zapraszam do tematu: viewtopic.php?f=56&t=337

Dodaliśmy analizę Lotosa Synthetic Plus 5W-40 wykonaną za środki zebrane na zbiórce. Wpłacającym serdecznie dziękujemy, analiza dostępna jest w tym temacie: viewtopic.php?f=83&t=317&p=6900

EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Analizy olejów przepracowanych firmy eurol

Moderator: poziom1989

Awatar użytkownika
cytrynowiec
Ojciec założyciel
Posty: 741
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:38
Samochód: Octavia III TSI CZDA 150

EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: cytrynowiec » 18 cze 2019, 9:15

Jak pisałem tak zrobiłem, po drugim interwale na tym setupie poniżej analiza UOA:

UOA Eurol LV 0w20 + AR9100 (140ml) z silnika Skoda Octavia III 1.4 TSI CZDA 2015
Interwał 10 kkm od 110 kkm do 120 kkm
Średnia prędkość ok. 55 km
Czas od 18 lutego do 10 czerwca
Dolewki ok. 300 ml.
Przed zmianą zastosowana płukanka Eurol Engine Flush
Silnik bez osadów, w środku czysty
Filtr powietrza - Filtron
Tryb jazdy 30% trasa / 70% miejska i podmiejska
Styl jazdy dynamiczny
Olej zachował swoje parametry lepkościowe w 40C i 100C (lekko wyżej w porównaniu do VOA)
Zawartości pakietu dodatków oleju wapń, ZDDP – bez spadku poziomów
Bor i potas – poziomy antyzużyciowe z AR9100 wysokie
Stosunek TBN (odczyn zasadowy) 4,32 / TAN (zakwaszenie) 3,29 – lekki zapas jest, ale nie na długo, zmiana oleju na czas
Brak zawartości paliwa w oleju
Zużycie metali (części silnika) żelazo – 10 ppm - nieźle, biorąc pod uwagę że mamy niski HTHS (2,6) ale apetyt był na lepszy wynik ;)
Reszty zużycia metali brak
Załączniki
Eurol LV+AR9100-1.jpg
Eurol LV+AR9100-1.jpg (339.89 KiB) Przejrzano 329 razy
Awatar użytkownika
pawelus
Użytkownik
Posty: 199
Rejestracja: 18 gru 2018, 16:17
Samochód:

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: pawelus » 18 cze 2019, 10:15

Podejrzewam że na wyższym HTHS byłoby mniej żelaza.
SACZI
Użytkownik
Posty: 203
Rejestracja: 05 maja 2019, 14:47
Samochód: Astra K

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: SACZI » 18 cze 2019, 10:25

Lapkość dla 20'ki na poziomie 8,4, to dobry wynik (w moim spadłą do 9.0 dla 30'ki).
HTHS nie jest jedynym krytycznym parametrem, który decyduje o zużyciu.
Widać że olej ma skuteczne modyfikatory tarcia, odpowiedzialne za tzw "krytyczna warstwa smarująca".

PS
Gdzie kupujesz Eurola?
Awatar użytkownika
feecle
Użytkownik
Posty: 78
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:18
Samochód: Lexus GS430

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: feecle » 18 cze 2019, 12:13

Jaki jest inny krytyczny parametr niż HTHS?
Podobnie jak kolega @pawelus jestem zdania, że HTHS 2,6 jest zbyt niski. W mojej opinii absolutne minimum to HTHS 2,9.
SACZI
Użytkownik
Posty: 203
Rejestracja: 05 maja 2019, 14:47
Samochód: Astra K

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: SACZI » 18 cze 2019, 12:50

To się nazywa "krytyczna warstwa smarująca albo coś w ten deseń.
Chodzi o sytuacje, gdzie nie ma ciśnienia oleju w układzie, a elementy współpracujące są w ruchu.
Za ochronę odpowiadają modyfikatory tarcia dodawane do olejów.
W olejach rzadkich (o b.małej lepkości) muszą one być wyjątkowo skuteczne.
lantar8
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 18 kwie 2019, 22:42
Samochód: Renault Megane 1.4 TCe

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: lantar8 » 18 cze 2019, 18:52

Ktoś doświadczony może powiedzieć ile +/- żelaza byłoby w przypadku braku AR9100?
Awatar użytkownika
poziom1989
Ojciec założyciel
Posty: 1074
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:57
Lokalizacja: Niemcy
Samochód: Mitsubishi Colt Czt 220 PS

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: poziom1989 » 18 cze 2019, 19:00

Nie. To wrozenie z fusow.
Silnik smaruje Meguin Super Leichtlauf 5W-40.
Awatar użytkownika
pawelus
Użytkownik
Posty: 199
Rejestracja: 18 gru 2018, 16:17
Samochód:

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: pawelus » 18 cze 2019, 19:01

Tego nie da sie powiedziec ani obliczyc. Moglobyc tyle samo, mniej albo więcej lub np doszla by miedz
Awatar użytkownika
cytrynowiec
Ojciec założyciel
Posty: 741
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:38
Samochód: Octavia III TSI CZDA 150

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: cytrynowiec » 18 cze 2019, 21:00

UOA z oleju o wyższym HTHS już było i wyszło lepiej ;) viewtopic.php?f=32&t=25
Wtedy i teraz lepkość nie spadła, zresztą obaw o to nie było, auto jest odpowiednio "wietrzone" ;) Na tym setupie zostało zrobione 2x10kkm, łącznie od października do czerwca.
Sama analiza wyszła nieźle, i jak widać nic złego z silnikiem się nie dzieje, także panewki żyją i mają się dobrze wbrew wielu opiniom :) Oczywiście porównawczo jest gorzej i to ponad dwukrotnie - ale nadal wynik jest dobry.
W związku z tym nie widzę zagrożenia dla silnika przy użytkowaniu go na oleju z HTHS 2,6 i AR9100. Oczywiście dopasować trzeba interwał do warunków użytkowania. Jak sam olej by się sprawował? Ciężko powiedzieć - to bardzo indywidualna sprawa, ale myślę że pojawiła by się miedź i olej poddał by się szybciej. W porównaniu do 0w30 w wielu aspektach było lepiej, więc niewykluczone że kiedyś wrócę do takiego oleju, może tym razem z AR9200?
Oleje tej marki i dodatki kupuję od partnera forum: viewforum.php?f=75
Awatar użytkownika
feecle
Użytkownik
Posty: 78
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:18
Samochód: Lexus GS430

Re: EUROL LV 0W20+AR9100 10.000 km

Post autor: feecle » 18 cze 2019, 21:41

cytrynowiec pisze:
18 cze 2019, 21:00
W związku z tym nie widzę zagrożenia dla silnika przy użytkowaniu go na oleju z HTHS 2,6 i AR9100. Oczywiście dopasować trzeba interwał do warunków użytkowania. Jak sam olej by się sprawował? Ciężko powiedzieć - to bardzo indywidualna sprawa, ale myślę że pojawiła by się miedź i olej poddał by się szybciej. W porównaniu do 0w30 w wielu aspektach było lepiej, więc niewykluczone że kiedyś wrócę do takiego oleju, może tym razem z AR9200?
Możesz podsumować co właściwie przemawia na korzyść 0W20? Tylko nie mów że spalanie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
ODPOWIEDZ